Rensa bort saker som stjäl energi

Innan jag satte upp mitt mål med att rensa bort saker som gjorde mig olycklig eller gav mig ångest över mitt "tråkiga" liv, brukade vi skämtsamt säga här hemma att om man har mer än 70% batteri på telefonen när man kommer hem från jobbet vet man att man haft en produktiv dag. Flera känner nog igen sig. Nu låter det kanske som vi aldrig jobbade men så är såklart inte fallet. Däremot användes mobilen ständigt för mikropauser. Scrolla instagram, facebook eller kolla nyheter gjorde jag varje gång jag kände mig omotiverad eller rastlös vilket vissa dagar ändå genererar upp emot minst ett 10-20 tal scrollningsomgångar per dag.
 
Vid nämrare eftertanke insåg jag hur mycket tid mobilen tog från annat, inte bara på jobbet. På kvällarna kunde jag sitta i timtal och planlöst scrolla, lägga till nya bloggar och stirra på ja ingenting egentligen. Facebook triggade mig nästan varje gång jag gick in, instagram gav mig dåligt samvete över min okoordinerade garderob, min oträndade kropp, mitt tråkiga jobb i en tråkig lokal och mitt händelselösa liv och i nyheterna smutskastar folk varandra eller rapporterar om ett samhälle på nedgång. Ett liv jag annars alltid varit glad och stolt över, men som över tid förvandlats till ett oglamoröst och stillasittande liv utan spänning. Jag som har en massa fina vänner och familj, en soulmate, en utbildning jag kämpat hårt för, en lägenhet jag älskar, ett stimulernade och välbetalt jobb och ett priviligerat liv var missnöjd. Jag blev illamående och insåg hur absurt det var. Det är inte mitt liv det är fel på, utan vad jag jämför det med. Livsval och händelser jag aldrig strävat efter men helt plöstligt är beskviken över att inte ha. 
 
Det jag helt enkelt gjorde var att rensa bort saker som tog energi.
  1. Rensa mobilen: Ta bort appar jag inte vill kunna använda. Var hård mot mina sociala medier. Jag avföljde personer på instagram och facebook som jag stör mig på eller gjorde mig illa till mods. För mig gick personer som provoserar eller delar med sig av sina extrema åsikter bort, även tränings- och hälsofanatisker, tjejer som lägger upp omotiverade bilder i bikini och underkläder och typiska influencerkonton.   
  2. Rensa hemma. Ta bort alla listor och högar med saker som du bör göra men får ångest av. Sluta umgås med personer du stör dig på. Ta inte ansvar för saker som inte dina. Jag slutade
  3. Sätt upp regler: Hur och när får mobilen åka fram, hur länge jag får sitta framför tv:n osv. Är jag uttråkad får jag plocka fram något att göra. Självklart får jag läsa bloggar, scrolla, titta på serier osv ibland med INTE en hel kväll.
  4. Hitta på nya saker: Det viktigaste har varit att byta ut scrollandet mot något produktivt. När jag blir uttråkad lyssnar jag på ljudbok, läser en bok eller tidning, bloggar eller syr. Har även tänkt att jag ska börja baka mer igen, det saknar jag verkligen. Gör avslappningsövningar på kvällen innan jag ska sova istället för att scrolla.
Efter att ha tänkt lite extra på detta ett par veckor känner mig både avstressad och mindre rastlös, jag kommer ihåg mer och känner inte att min hjärna är konstant överbelastad med information. 
 
/\/\
Koppla ner - Ordning och reda - Rensa