Bli en konferensexpert: Få ut mer av konferensbesöket

Onsdagens konferens gav mig feeling att skriva ett inlägg om hur man blir en konferensexpert. Ja alltså expert på att gå på konferens, inte hur man skapar en. Den här typen av information söker jag själv alltid efter när det är dags för olika tillställningar så jag tänkte att mina erfarenheter och tidigare googlingar kanske kan hjälpa fler. Det här är ingen vetenskaplig sammanställning utan kommer från mig själv och hur jag tycker om att jobba. Det är ingen idé att återuppfinna hjulet så stjäl friskt utan att skämmas! Men hänvisa gärna till det här inlägget om du väljer att föra informationen vidare. 
 
Eftersom det kan ta tid att göra alla dessa steg stryker jag under de fem viktigaste punkterna som jag tycker att man ska prioritera om man har ont om tid.
 
Förberedelser
Den här delen kanske flera gör redan men det tåls att påminnas om. Förberedelser ger dig ett litet försprång och kan underlätta när du väl är på plats.
  1. Fundera på varför du går dit: Vad vill du få ut av konferensen?
  2. Gå igenom programmet: Vilka sessioner vill du gå på? Vad verkar mest intressant? Alla vet att konferenser är tröttsamt så spara lite extra energi till de presentationer du tycker är mest intressanta.
  3. Åker du med kollegor, kolla vilka sessioner de ska gå på och sprid ut er om det är flera intressanta samtidigt. Sammanstråla på lunchen eller efteråt och återberätta det som presenterades.
  4. Kolla deltagarlistan. Kanske finns det någon du vill ta kontakt med i förväg.
  5. Ta med visitkort. Du vet aldrig vem du träffar!
Överkurs: Vill du bli en superminglare så tänk ut en kort presentation om dig och varför du är på plats idag. Du kommer säkerligen få utnyttja den vid nått tillfälle och jag blir i alla fall alltid imponerad av personer som har hiss-pitchar.
 
Under konferensen
Det går såklart att gå oförberedd och bara lyssna. Men för att utnyttja tiden och tillfället väl finns det ett par grejer man kan tänka på.
  1. Ha kul! Går man in för seriöst kan det bli svårt att se det som händer runtomkring. Så jag skriver det först, glöm inte att njuta.
  2. Kom i tid. Du fokuserar bättre om du har en bra plats där du ser ordentligt och sitter bekvämt. Att stå längst bak bakom en pelare kommer med stor sannolikhet förstöra din upplevelse.
  3. Skriv anteckningar: lärdomar, idéer, lösa tankar, referenser, boktips, citat osv. Det finns inget rätt eller fel, det du tycker är intressant är troligtvis något du kan använda senare.
  4. Fota bilder du inte hinner/kan skriva av. Det går såklart inte att stjäla dem för vidarespridning men som inspiration eller för eget bruk brukar det vara okej. Är du osäker fråga den som presenterar.
  5. Har du en fråga, ställ den direkt eller skriv ner den och fråga efteråt eller i pausen. Kanske går det annars att googla fram svaret.
  6. Utnyttja deltagarlistan. Kolla upp personer som du pratat med för du vet aldrig när ni träffas igen. Kan göras på förhand om det är någon specifik person du vill söka kontakt med. Kanske är det en ny LinkedIn kontakt?
  7. Våga mingla: Att ställa frågor som, Vad tyckte du om föredraget? Var jobbar du? Hur kommer det sig att du är här idag? funkar alltid som ice-breakers. Man vet aldrig vem man kan träffa i pausen. En ny potentiell kollega, samarbetspartner eller vän, vem vet?
  8. Ha med en vattenflaska och frukt, skippa fikabröd och kaffe. Ja jag är tråkig jag vet.. Här är vi olika. Jag vet att jag kommer dippa rejält om jag tar fika och kaffe på eftermiddagen. Hur gott det än är. Istället har jag vatten och en frukt nära till hands. "Registreringsmackan" däremot kan vara bra om man vill slippa sitta med kurrande mage under de avslutande frågorna som aldrig tycks ta slut vid klockan 12:10..
Efterarbete
När du kommer ut från konferensen är det dags för det kanske viktigaste av allt, att bearbeta informationen. Oftast är man lite trött men ändå fylld av tankar och idéer. Ta tillvara på dem och låt inte tankarna försvinna. Det må låta tråkigt men det är användbart. Att ta ett steg tillbaka och reflektera ger oss chans att ta idéerna till nya nivåer. 
  1. Gå igenom anteckningarna: Renskriv och strukturera upp det du vill komma ihåg under rubriker (gärna i ett sökbart dokument)
  2. Googla saker du vill veta mer om. Läs direkt eller spara bokmärken. Boka in tid för när informationen ska bearbetas om du är orolig att det annars kommer bortprioriteras.
  3. Skapa en Att-göra-lista: Artiklar som ska läsas, metoder som ska testas, personer som ska mailas eller medarbetare som du vill diskutera med.
  4. Skapa en kom ihåg lista: För information du tror att du kan behöva eller kan kolla upp "om tid finns".
/\/\
Effektivitet - Jobb tips - Konferens - Tips