Höstdepression?

Igår skrev jag kort om att jag trodde att jag kan ha höstdepression. Höstdepression känns som ett sådant ord som man slänger runt med lite hur som helst. I alla fall gör jag det. Det är säkert fler än jag som slänger sig med den termen utan att egentligen veta vad den innebär. På jobbet fick jag även den "diagnosen" ställd av en kollega till vilken jag sa att jag kände mig orimligt trött just nu. Det är nästan en folksjukdom. Visst känns det väl lite överdrivet att alla skulle gå runt och vara deprimerade? Eller så kanske det faktiskt är så? Jag tänkte försöka gå till botten av detta och se vad som döljer sig bakom begreppet.


Årstidbunden depression [1177]
enligt 1177:
"Årstidsbunden depression innebär att man får depressiva besvär i samband med årstidsväxlingar. Årstidsbunden depression är vanligast under senhösten och vintern men förekommer även under sommarhalvåret. Vid årstidsbunden depression är det vanligt att vara extremt trött, trots att man sover mer än vanligt." - Så långt är jag med och känner väl igen symptomen. "På engelska heter det seasonal affective disorder eller SAD. Det verkar finnas ett starkt samband med växlingarna mellan ljus och mörker. Årstidsbunden depression förekommer knappast i trakterna kring ekvatorn men blir vanligare ju längre norr- respektive söderut man kommer." - Det är också något jag känner igen, att det skulle ha med antal ljusa timmar att göra. "Vad som orsakar tillståndet är inte helt klarlagt. Blablabla melatonin blablabla serotonin.. Ärftlighet och levnadsvanor kan också bidra till att man drabbas av dessa besvär." - Min tolkning är att det egentligen inte finns speciellt stark vetenskaplig grund till hur det kommer sig att vi drabbas av detta. Det kanske är svårt att forska på om det är något som inte drabbar alla och som framförallt kommer och går. Men det verkade inte finnas mycket nytt att lära här.
 
Summa summarum: Vi kan bli deprimerade vid årstids- och väderskiftningar.
 
Symptomen då, jo:
  1. Ökat antal sömntimmar
  2. Extrem trötthet 
  3. Ökat sug efter kolhydrater (socker) 
  4. Nedstämdhet - nja
  5. Mindre intresse av att göra saker man tidigare uppskattade 
  6. Försämrat immunförsvar - nej
  7. Återkommande symptom år efter år 
  8. + andra depressionsrelaterade symptom
5 av 7 måste väl ändå tyda på att det är det ellerhur? I alla fall liiite.
 
Vad gör man åt det?
  • Var ute i solen när du kan, boka in solsemester utomlands eller ännu bättre - flytta utomlands under de mörkaste månaderna!
  • Träna mer eller öka din aktivitetsgrad. Träning fyller på energidepåerna så varför inte ta en mysig promenad i höstsolen!
  • Unna dig saker. Tillåt dig själv att äta godis om du vill det eller att ta en extra kaka på fikat. Whatever makes you going.
  • "Mild depression" kan man tänka bort. Genom att försöka göra saker ändå och fokusera på annat kan den värsta känslan försvinna, åtminstone under dagtid.
  • "Allvarligare depression" i mer än två veckor, som allvarligt hindrar ens vardag eller som ger självmordstankar ska man söka vård för direkt. Antingen via vårdcentralen eller någon stödfunktion t ex 1177 Vårdguiden.
  • Antidepressiv medicin kan hjälpa. Jag skulle dock säga att det är sista utvägen.
Jag ska försöka ta mig igenom detta genom att bestämma mig för att det inte ska hindra mig. Egentligen vet jag att det inte är farligt att vara trött eller känna sig oengagerad. Genom att intala sig att det bara är att köra på kommer man inte undan med att "vila sig i form". För mig är morgonen värst, så tar jag mig bara upp brukar det flyta på av sig själv. Alltså är det bara att resa sig ur sängen, snöra på sig skorna, slå på en bra ljudbok och kasta sig ut och fånga dagen! 
/\/\
Depression - Sjukdom